22 januari, 2009

Uttråkad..

som aldrig förr. Steg upp imorse och klädde småttingarna, sen gick jag och la mig igen, tror jag har/hade feber. Sov till tolvtiden, gick ner och åt lunch.

Nästan alla golv i detta hus är täckta med heltäckningsmattor (tror det är väldigt vanligt i England), mycket praktiskt när man har fyra småbarn, så idag hade dem ringt hit en karl som skulle rengöra dessa mattor. Han började på undervåniningen, ganska naturligt, och avslutade såklart med mitt rum, vilket innebär att mattan där är jätteblöt och det inte går att vistas i rummet, om man inte vill sitta på sängen, vill säga. De flesta mattorna i huset är faktiskt mer eller mindre fuktiga, vilket gör att även mina sockar konstant är fuktiga, löns inte att byta dem direkt. Sen, som pricken över i:t, snubben som rengjorde mattorna måste ha gjort slut på varmvattnet. Perfekt! Jag som är sjuk, blöt om fötterna och frusen och vill duscha/bada, men ICKET!

Min ytterst okvalificerade gissning är att detta med heltäckningsmattor hänger ihop med bristen på värme i huset. ("el och värme är dyrt, jag vet - vi klämmer in massa heltäckningsmattor istället!") Vi har som sagt en babymonitor, som även visar hur varmt det är i bebisarnas sovrum och jag har aldrig sett den gå högre än 20 grader, och då påstår dem att det är varmt i huset och slår av värmen. Vanligtvis står den på 16-18 grader(!), jag som fryser när det är 23 inomhus. Konstigt att man blev sjuk direkt man kom hit. Men, man vänjer sig väl såsmåningom, fryser inte längre när jag sover, tex, och det är ju ett bra tecken.

Pga. detta med blöta mattor, har jag suttit större delen av dagen i vardagsrummet med min (pappas) laptop och tjollrat på. Inte så spännande.. Var ut en sväng faktiskt, gick till familjens läkarklinik och skaffade lite papper som jag ska fylla i så jag blir registrerad där, ifall jag skulle bli ordentligt sjuk när jag är här. I alla fall, det känns jävligt skumt att sitta här, när barnen är vakna och inte hjälpa till. Vi kom överens om att jag skulle vara "ledig" (sjuk) idag, både för min och barnens skull.

En annan sak som jag tycker är vansinnigt rolig, är att föräldrarna absolut tycker att jag ska fixa en läkartid direkt jag blivit inskriven, för att jag är så sjuk. Herregud, tänker jag, det är ju bara en vanlig förkylning. Dom verkar ha en helt annan syn på såna saker här, en sak är väl om man varit dyngförkyld i flera veckor, då kanske man kan fundera på att uppsöka läkare, men i fem dagar? Njaae.. Vad ska dom göra för mig riktigt? Hokus pokus, grattis - du är frisk! Nej, men det skulle ju i och för sig vara skönt om man kunde få utskrivet någon bra hostmedicin, för den jag köpte i förrgår var inte mycket att hurra för. Den hjälper jättebra i tio minuter, sen hostar man lika mycket igen.

Jag litar på att ni håller tummarna för att min matta torkar omedelbart. Kanske om ni kommer hit, så hjälps vi åt och blåser på den tills den torkar? Borde gå rätt fort om vi är många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar